מקור ופירוש המילה

” צ’י ” או ” קי ” ביפנית היא מהמילים הנפוצות ביותר לעוסקים בתחום הרפואה, הלחימה והתרבות הסינית והיפנית. פירושיה הרבים, כמו גם ההקשרים הרבים שבהם היא מופיעה, גורמים לכך שבלתי ניתן להתעלם ממילה זו. עם זאת, ישנה חמקמקות הקשורה לשימוש הרחב מחד, ולאי הבהירות בהגדרה מאידך. לעתים העמימות הזו גורמת אי שימוש מוחלט במונח חשוב זה, ולעתים שימוש נרחב מדי במונח גורם לחוסר הבנה לגבי בסיס המונח אצל הסובב.

ההגדרה במילון – FAR EAST CHINESE ENGLISH DIC., 1991 – כוללת תשע הגדרות שונות המשמשות בשימוש היום יומי של מילה זו, כמו גם כמאה מושגים שונים המתחילים במילה זו. חשוב לזכור כי מעבר להגדרות אילו, ישנם גם הגדרות מקצועיות שונות, כגון זו הנפוצה ברפואה הסינית או זו של אמנות המכחול הסיני לדוגמא.

הגדרת המילון

– צ’י, בתעתיק – QI – טון רביעי – :

– אוויר, גז, אדים, כמו במשפט ” הוא שאף אוויר מלא ריאותיו “

– נשימה, כמו בביטוים – ” נשימה רדודה ” , ” נשימה עמוקה ” .

– רוח, מורל במו במשפט – ” חסרה לחיילים רוח לחימה “

– השפעה, כמו במשפט – ” אביו משפיע על פעילותו רבות ” .

– התנהגות, אורח, כמו בביטוי – ” אורח בני תרבות ” .

– ריח, כמו בביטוי – ” ריח ניחוח ” .

– כעס, לכעוס, כמו במשפט – ” נמלא בכעס ” .

– ליצור פרובוקציה, להכעיס, כמו במשפט – ” הילד מכעיס בכוונה ” .

– מזג אוויר, אטמוספירה.

הגדרה מקצועית

הגדרה מקצועית שבדרך כלל ניתנת בהקשר לאומנויות לחימה וצ’י גונג היא: אנרגיה, כוח החיים, נשמת החיים. יחד עם תמצית ורוח, אחד משלושת המרכיבים של כל גוף בעולמנו, ובפרט גוף האדם. הצ’י זורם בנתיבים שחלקם מוגדרים מראש, ומשפיע על התפקוד והקיום. באותה מידה, תפקוד וקיום הגוף משפיע על נתיבי ואופן זרימת הצ’י.

על הצ’י ניתן להשפיע בדרך פיזית, גלויה, כגון מסג’ או התעמלות, ובדרכים גלויות פחות, כגון כוונה ומיקוד פנימי או ניהול אורח חיים מסוים.

ישנם גם חלוקות תפקודיות נוספות של מופעי צ’י שונים בתוך הרפואה, כגון הצ’י של אבר מסוים, הצ’י הראשוני, הצ’י הנרכש ועוד.

הסימן עצמו

הסימנית העתיקה היא ציור מופשט של אדים או קיטור מיתמר מעלה. רכיב האדים הוא אכן הרכיב השורשי של מילה זו. כשם שאדים הנם בלתי מוחשיים כמעט ועדיין מסוגלים לבצע עבודה בכוח רב, כך בהשאלה קראו ל ” נשמת החיים ” , המבעבעת והזורמת בכל – בלתי מוחשית, אך השפעתה מורגשת.

אל רכיב האדים הציורי שבסימנית המודרנית התווסף יותר מאוחר רכיב האורז, על מנת להדגיש את דימוי האדים המרימים את מכסה סיר האורז. בסימנית החדשה-ישנה שהונהגה בסין העממית, שוב הוחסר רכיב האורז ונשאר רכיב האדים בלבד

(מתוך חרב לעט – גליון 1 שנה ראשונה)