ענת אראל עוסקת באמנויות לחימה מעל 25 שנה בדגש על האמנויות הפנימיות, טאי צ’י צ’ואן ובה גואה ג’אנג. בשנים 2008-2003 התגוררה בטייוואן ולמדה בה גואה ג’אנג עם לואו דה שיו. ענת מלמדת בה גואה ג’אנג בשיטת גאו אי שנג וטאי צ’י צ’ואן בסגנון צ’ן פן לינג בירושלים. כמו כן, ענת מדריכה הגנה עצמית לנשים מטעם עמותת אל הלב.

ענת היא אמנית ומעצבת, בעלת תואר מ.א. בעיצוב גרפי מאוניברסיטה בטייוואן, וכותבת קליגרפיה סינית במספר סגנונות. את התזה לתואר המאסטר כתבה בנושא לוגואים של אמנויות לחימה. לוגואים שעיצבה לאמני לחימה בארץ ובעולם אפשר לראות ב anaterrel.com

יישום לחימתי של בה גואה ג'אנג

ענת ולואו דה שיו ביישום לחימתי של בה גואה ג’אנג

פייסבוק

צור קשר – 
anaterrel [at] gmail.com

שיעורי בה גואה ג’אנג

שיעורי הבה גואה כוללים חימום מפרקים ותרגילי בסיס, תרגול החילופים במעגל (Xian tian) והתבניות הליניאריות (Hou tian), ועבודה בזוגות. (כאן)

פעם בכמה חודשים מתקיים אימון משותף עם קבוצות בה גואה אחרות בארץ

פעם בשנה מגיע לואו דה שיו לסדנה ואימון מרוכז

תבנית הנחש של הבה גואה

מתןך תבנית הדרקון של הבה גואה

תבנית הדרקון של הבה גואה

תבנית הנמר (הגוף החוזר) של הבה גואה

תבנית הסנונית של הבה גואה

זמני שיעורים ומיקומם:

ימי שני 21:30-19:30, גבעת רם

ימי חמישי 12:00-10:00, המושבה הגרמנית

ישנה אפשרות לשיעורים פרטיים

טאי צ’י צ’ואן בסגנון צ’ן פן לינג

טאי צ’י צ’ואן היא הידועה ביותר מבין שלשת אמנויות הלחימה הפנימיות של הגונג-פו הסיני (יחד עם בה גואה ג’אנג ושינג אי צ’ואן). למרות שבמערב אמנות הטאי צ’י צ’ואן מתורגלת לרב כסוג של מדיטציה או ספורט, במקור הטאי צ’י צ’ואן היא אמנות לחימה וככזו מטרתה היא לחימה. המאסטרים אשר פיתחו את האמנויות הללו חשו שתנועות טבעיות המבוצעות כשהמח  נמצא במצב של  מדיטציה הן הדרך המהירה ביותר למיצוי היכולת הלחימתית של האדם.

הכח בו משתמשים בטאי צ’י צ’ואן, בה גואה ג’אנג ושינג אי צ’ואן נקרא “כח גוף מלא” או “כח גוף מאוחד” ומשמעותו שכל הגוף פועל כיחידה אחת, כאשר השרירים מופעלים בצורה אופטימאלית- לא מתוחים מדי ולא רפויים מדי.

מתוך תבנית הטאי צ'י של צ'ן פן לינג

מתוך תבנית הטאי צ’י של צ’ן פן לינג

על פי הדאו (טאו), גוף רגוע הנשלט על ידי מח שקט מייצר ישות הוליסטית, המסוגלת למלא את הפוטנציאל שלה. גם הקיום היומיומי שלנו הוא סוג של מלחמה, מלחמת קיום, תרגול הטאי צ’י צ’ואן מספק לנו טכניקות לשיפור ההתמודדות שלנו והיכולת להתנהל בעולם, וכל זאת תוך תרגול נעים, הממלא אותנו באנרגיה חיובית, משפר את שיווי המשקל שלנו, מחזק את המערכת החיסונית ואת זרימת הדם בגוף, עוזר לוויסות רמת הסוכר בדם בסוגים מסוימים של סכרת, עוזר למניעת נפילות אצל אנשים מבוגרים, מאזן, מרגיע ומעלה את רמת איכות החיים של המתרגל.

צ’ן פן לינג,  (Chen Pan Ling (1967-1892, התחיל ללמוד אמנויות לחימה בגיל 7. בבגרותו נחשב לאחד מהאנשים בעלי הידע הנרחב ביותר באמנויות הלחימה הסיניות, החיצוניות והפנימיות כאחת. הוא התמחה בעיקר בשלש האמנויות הפנימיות, טאי צ’י צ’ואן, בה גואה ג’אנג ושינג אי צ’ואן.

צ’ן היה אדם בעל גישה לא מסורתית ללימוד אמנויות הלחימה וסרב להסתפק במורה אחד וסגנון אחד.  הוא למד והתעמק בסגנונות רבים של טאי צ’י צ’ואן, בעיקר יאנג, וו וצ’ן ( Yang, Wu and Chen).

האקדמיה לאמנויות לחימה בננג’ינג, הבירה דאז, בהנהגתו של יושב הראש צ’ן פן לינג, הובילה מהלך  שמטרתו היתה לעודד את חשיבות תרגול אמנויות הלחימה הסיניות כעדיפות לאומית. לשם כך הם ביקשו  ליצור סגנון מאוחד של טאי צ’י שיתאים ללימוד האומה כולה. צ’ן פן לינג פיתח את סגנון הטאי צ’י המבוסס על שלשת הסגנונות, יאנג, וו וצ’ן .

עם עלות מאו דזה דונג לשלטון ב 1949, נמלט  צ’ן, כרבים אחרים, לטייוואן בה סיים לפתח את הסגנון שנקרא על שמו. התבנית שיצר, בת 99 תנועות, מתבססת על עקרונות התנועה והרוח המסורתיים של הטאי צ’י.

על ההיסטוריה של הטאי צ’י, עקרונות התרגול ועקרונות השיטה אפשר לקרוא בספרו של צ’ן פן לינג:

Chen Pan Ling’s Original Tai Chi Chuan Textbook

Translated by Y.W.Chang & Ann Carrathurs, Ed. D. 1998

בעיטה מתוך תבנית הטאי צ’י

שיעורי הטאי צ’י צ’ואן

שיעורי הטאי צ’י מחולקים לשלשה חלקים, חלקו הראשון של השיעור כולל את התרגולים הבאים:

חימום המפרקים בגוף

תרגול סדרה של צ’י גונג (בה דוואן ג’ין, אי ג’ין ג’ינג, משחק חמשת החיות)

תרגול מדיטציה בהליכה

סרגל טאי צ’י (מדיטציה בתנועה)

מדיטציה בעמידה

בחלק השני הקבוצה נפרדת לקבוצות קטנות יותר או ליחידים, ובו נלמדת תבנית התנועות של צ’ן פן לינג. כל אדם לומד ומתקדם בקצב המתאים לו.

בחלק זה גם מתרגלים עבודה בזוגות הכוללת ידיים דביקות (Sticky hands), ידיים דוחפות (Pushing hands) ויישומים לחימתיים מתוך התבנית.

בחלקו האחרון של השיעור הקבוצה מבצעת ביחד את התבנית.

שיעורי הטאי צ’י מתקיימים בגן הבוטני הקסום בירושלים, בצל עצים וליד אגם מים.

תבנית הטאי צ’י-חלק ראשון

שיעור טאי צ’י בגן הבוטני בירושלים

תבנית הטאי צ’י-חלק שני

תבנית הטאי צ’י-חלק שני: בעיטות

תבנית הטאי צ’י-חלק שלישי

זמני שיעורים בגן הבוטני:

ימי שני וחמישי, 19:00-17:30

ימי שלישי 10:30-8:45

________________________________________________________________________________________מאפייני אמנויות הלחימה הפנימיות

החלוקה של אמנויות הלחימה לחיצוניות ופנימיות הופיעה לראשונה במאה ה 17 וקיבלה חותם רשמי ב 1928 כשהאקדמיה הממשלתית לאמנויות לחימה בננג’ינג חילקה את האמנויות ליוצאות שאולין ויוצאות וודאנג.

המאפיינים העיקריים של האמנויות הפנימיות הם:

1. האמנויות הפנימיות משלבות טכניקות דאואיסטיות של נשימה, מדיטציה ותיאוריות רפואיות בתוך האימון. השיטות הנ”ל שולבו עקב הבנתם של המאסטרים שתרגולים אלה הם הדרך המהירה ביותר לשפר את היכולות הלחימתיות של המתרגלים.

2. התכונה החשובה ביותר של האמנויות הפנימיות הוא שימוש במה שנקרא כח גוף מלא או מאוחד. שמשמעותו שימוש בגוף כיחידה אחת בה שרירי הגוף נמצאים בטונוס המתאים לפעילות הנדרשת- לא יותר מדי מתוחים אך לא רפויים. הכוחות השונים היוצאים מן הגוף נוצרים מהאיחוד הזה של הגוף. האימון שווה בכל אברי הגוף.

3. האמנויות הפנימיות מאמנות את מערכת העצבים לשלוט בגוף, שואפות לאיזון של מערכת העצבים והמערכת ההורמונלית, הכח בא מתוך הגוף ונשלט ע”י המח.

4. אימון עם מחשבה/תודעה רגועה : Stillness in movement. האמנויות הפנימיות טובות לגוף כי הן מאמנות את הגוף ומרגיעות את המח.

5. כל אמנויות הלחימה הפנימיות מאופיינות בשאיפה ללחימה מטווחים קצרים – ועקב כך דגש רב באימון על רגישות למגע, על הפלות, בריחים וכדומה